Uitdaging
Conclusion Implementation heeft bij Van Lanschot een verbeterproject gerealiseerd gericht op de 10 stafdiensten van Van Lanschot (HRM, Bestuurssecretariaat, Facility management, Marketing & Communicatie, Audit, Financial Risk Management, Compliance, Financial Control, Treasury en Risk Management). Bij een vijftal afdelingen (HRM, Bestuurssecretariaat, Financial Control, Treasury en Financial Control) is een uitgebreid project doorlopen; bij de andere 5 betrof het een quick scan. Achtergrond van deze doorlichting was de noodzaak tot optimalisatie van de stafdiensten.
Aanpak
Bij de betrokken afdelingen zijn in eerste instantie vanuit de klantvraag, de processen, de besturing van deze processen, de competenties van medewerkers, de organisatiestructuur en houding en gedragsaspecten geïnventariseerd en geanalyseerd (Ist-positie).
Op basis van deze eerste fase is er een eerste analyse verricht omtrent de kwaliteit en efficiency van de stafdiensten. Deze analyse behelsde het inschatten van het globaal verbeterpotentieel en het definiëren van de belangrijkste knelpunten die in de weg staan van het leveren van de beoogde kwaliteit en efficiency van de dienstverlening van de stafdiensten.