De vorige keer hadden we het erover dat je bij jezelf moet beginnen om een Agile revolutie te beginnen. Je hebt ondertussen de nodige literatuur over Agile tot je genomen, collega's enthousiast gemaakt over het gedachtegoed en een training gevolgd. Je hebt misschien zelfs al een team gevormd om een kans op te pakken waarbij je écht het verschil kan maken voor je klant.
Het creëren van synergie met je klant(en) is één van de doelstellingen voor je team hierbij. Een team dat wederzijds afhankelijk is van je klant is nodig om het ultieme doel van je team te behalen:
Het bieden van een relevant product of dienst met échte meerwaarde voor je klant.
Het is echter niet eenvoudig om jezelf en je team te trainen in hoe je wederzijds afhankelijk en daarmee partner van je klant wordt. Mensen kunnen terugvallen in oude gewoonten of weerstand bieden aan veranderingen in processen. Om deze oude gewoonten of weerstand te kunnen pareren is het zaak om je team te laten zien dat het van elkaar afhankelijk zijn alles te maken heeft met communicatie en transparantie.
Hoe bereik je dan dat hoge niveau van communicatie en samenwerking met je klant? Enkele voorbeelden:
- Houd vergaderingen face-to-face. Het zien van de lichamelijke reacties van mensen gaat helpen om echt te begrijpen wat de andere personen bedoelen of hoe ze zich voelen;
- Plan testvergaderingen met acceptatietesters vóór je maandelijkse release. Bespreek testscenario's waarmee acceptatietesters tijdens het testen te maken kunnen krijgen;
- Organiseer productdemo's: deze demo's verhogen de productkwaliteit écht. Je kunt met succes wijzigingen doorvoeren voor bijvoorbeeld een betere gebruikersinterface door klanten, acceptatietesters en het technische team uit te nodigen voor een live demo. Laat de aanwezigen echt aan de knoppen zitten;
- Zet focusgroepen op: eindgebruikers die bij elkaar komen om het nieuwe of gewijzigde product te bespreken. Eindgebruikers in elk segment vertonen specifiek gedrag. Het hangt er zeker van af of je eindgebruikers bijvoorbeeld schoolgaande jongeren of ervaren vakmannen zijn;
- Communiceer open en eerlijk over wat niet is gelukt, wat niet werkt en over eventueel gemaakte fouten. Dit voelt in het begin ongemakkelijk en zelfs onnatuurlijk. Op de lange termijn helpt dit om een langdurige, diepe relatie op te bouwen.