De energie sector verandert snel
De wereld verandert: Klimaatverandering, decentrale opwekking, elektrische auto’s en vlamloze wijken. De functie van de netbeheerder wordt anders. De dialoog met klanten over hun energievraag wordt belangrijker. Fluctuaties in de energiebehoefte door teruglevering vragen om aanpassingen in het energienet. Dit betekent ook dat data-analyse van gegevens uit het net én slimme meters een steeds grotere rol gaat spelen. Om op deze ontwikkelingen in te spelen zijn netbeheerders bezig met het aanpassen en verbeteren van processen, systemen en organisatie. Daarnaast is er vanuit de druk op kosten behoefte om aan uniformiteit en standaardisatie te werken. De netbeheerders staan voor een tijdperk waarin de omgeving steeds sneller verandert en dit vraagt om een andere manier van werken.
Is uw organisatie wendbaar genoeg?
Snel veranderingen doorvoeren is lastig. Vanuit een natuurlijke weerstand is de bestaande organisatie vaak gericht op behoud van het huidige. Daarbij komt dat er bij de meeste netbeheerders sprake is van veel verschillende regio’s met eigen stations, busjes en werkwijzen. Bovendien wordt er door alle veranderingen en technologische ontwikkelingen al heel veel van monteurs gevraagd. Het borgen van nieuwe werkwijzen schiet er dan gemakkelijk bij in. Kortom, veranderingen implementeren is lastig en gaat lang niet altijd goed. Vragen die boven komen zijn: ‘Hoe krijg je de organisatie in beweging?’, ‘Op welk manier implementeer je duurzaam?’ en ‘Hoe betrek je de medewerkers?’.
Vijf bouwstenen gericht op een wendbare organisatie
Vanuit onze praktijk ervaring bij netbeheerders, een eerdere studie (1) en een recent uitgevoerd onderzoek (2) is gebleken dat succesvol veranderen bij netbeheerders vraagt om een aanpak die is gebaseerd op vijf bouwstenen. Om duurzame verandering te bewerkstelligen in de organisatie is invulling nodig van: