10-03-2020 / blog / Frans van der Pluijm

Verandering of Transformatie?

Als ze zeggen dat we op dit moment in het tijdperk van de Digitale Transformatie zitten, wat bedoelen ze daar dan mee? Wat is dat, een Transformatie? En wanneer ben je getransformeerd?

“De transformatie van een organisatie zit niet zozeer in de uiterlijke of inhoudelijke verandering, maar in het collectieve denkkader van de mensen in die organisatie.”

Digitaliseren versus veranderproces

Ik kan bijna niet bevatten hoe snel onze wereld is veranderd. Alle muziek die ik maar wil horen op m’n telefoon, Spotify, via WiFi verbonden met mijn versterker… zo normaal al weer eigenlijk. De charme van een singletje op de pick-up speler is verdwenen, maar elk nummer kunnen opzoeken dat in me op komt en direct kunnen afspelen heeft ook wel wat. Nooit meer met een onbeduidende of acute kennisvraag rond te hoeven lopen, even Googelen en je hebt het antwoord… zo vanzelfsprekend! Smart-phone, smart-meter, Uber... er is zoveel veranderd in zo’n korte tijd. Maar ben ik nu ook getransformeerd? Ik scan tegenwoordig braaf zelf mijn boodschappen bij de Albert Heijn, maar eerlijk gezegd leg ik ze liever op de lopende band van de kassa. Ik zie de voordelen van het online inchecken, maar ik mis het praatje met de grondstewardess en het vakantiegevoel dat dat bij me oproept. Ik weet niet of ik elke vernieuwing ook een verbetering vind.

Is een transformatie een verandering?

Wanneer een organisatie haar administratie heeft geautomatiseerd, applicaties en data zijn overgezet naar de Cloud en papier is vervangen door tablets, is de organisatie dan getransformeerd? Of ben je dan aan het digitaliseren en zit je "gewoon" in een veranderproces?

Diepgaand, duurzaam, onomkeerbaar, fundamenteel, structureel... Het is duidelijk dat een transformatie niet zómaar een verandering is, het is een verandering naar een compleet andere werkelijkheid, naar een ander paradigma. Volgens wetenschapsfilosoof Thomas Kuhn, betekent een paradigmawisseling dat het menselijk denkkader bij een wisseling zo sterk verandert dat de wereld er nadien onvergelijkbaar anders uitziet. De transformatie van een organisatie zit dus niet zozeer in de uiterlijke of inhoudelijke verandering, maar in het collectieve denkkader van de mensen in die organisatie. Met andere woorden, je kunt je organisatie veranderen door te automatiseren of te digitaliseren, maar de mensen in- en de klanten van de organisatie zorgen voor de transformatie.

“...er is zoveel veranderd in zo’n korte tijd. Maar ben ik nu ook getransformeerd?”

Mijn persoonlijke conclusie is dat ik nog niet getransformeerd ben naar een nieuwe werkelijkheid. De veranderingen zijn daarvoor niet radicaal genoeg geweest. Ik ben er in meegegroeid en ik kan nog steeds vanuit mijn oude denken gebruik maken. Maar als ik me een beetje probeer voor te stellen welke disruptieve ontwikkelingen er aan komen, dan denk ik dat het tijd wordt om in mijn "coconnetje" te kruipen en de transformatie te omarmen.

Het Ritme van Transformatie is een programma waarmee we organisaties in transformatie, helpen het collectieve denkkader van de mensen te vormen. Hoe ziet de organisatie er uit ná de transformatie? Hoe voelt dat? Vind je het leuk? Waar ga je voor?

 

  • ZIEN –Wat zie je voor je?
  • WETEN –Waar ga je voor?
  • VOELEN – Waar verlang je naar?
  • BEWUSTZIJN – Wat is je inzicht?

 

Nieuwsgierig? Lees meer over Transformatie of kom in contact voor een vrijblijvend adviesgesprek via info@conclusionimplementation.nl.

Frans van der Pluijm
Wij inspireren, adviseren en realiseren.
Wij helpen u met de transformatie.
Meer weten over dit topic en hoe wij
uw organatie kunnen verder helpen?
Bel Frans van der Pluijm 06-38409539
Abonneren
op nieuws?