14-02-2020 / blog / Ronald Buis

Design Thinking is een kunst

Tijdens het geven van Design Thinking workshops, in het begeleiden van Agile teams en ook zeker tegen mijn kinderen hoor ik mezelf het principe van 'snel en vaak falen' regelmatig zeggen. Veel mensen associëren dit principe met de Lean Startup techniek van Eric Rise of de leer van Steve Blank. Ik associeer het veel meer met Design Thinking en het was (ruim voor Rise en Blank) Thomas Edison, die na 1.000 mislukte pogingen de gloeilamp uitvond.[1] Toen een verslaggever vroeg: "hoe voelde het om 1.000 keer te falen?", antwoordde Edison: "ik faalde niet 1.000 keer. De gloeilamp was een uitvinding met 1.000 stappen.” Op dat moment heette het overduidelijk nog niet Design Thinking.

 

Design Thinking draait om het met elkaar verbinden van ideeën en methoden uit verschillende denkgebieden. Met als doel nieuwe (verdien)modellen, verbindingen, patronen en combinaties te creëren. Het werd als praktische toepassing in de bedrijfsvoering geboren in 1991, met dank aan IDEO en Stanford University. Daarbij moet wel worden gezegd dat tussen Edison en Stanford, er natuurlijk talloze mensen creativiteit hebben toegepast binnen allerlei verschillende sectoren, producten en diensten om problemen op te lossen op basis van ervaringen met ‘ontwerpen’. Denk alleen al aan Alex Osborn bijvoorbeeld.

 

Wat de beweging Design Thinking ook heeft geholpen om momentum te krijgen is dat de oprichter van SAP, Hasso Plattner, besloot om veel geld te investeren in de Stanford D-school en een 2e D-school heeft laten oprichten in Berlijn. Van daaruit vertrouwen grote bedrijven al jaren op Design Thinking voor het richting geven van hun visie en strategie.

 

Hoewel ‘design’ meestal wordt gebruikt om een ​​object of resultaat te beschrijven, is het in zijn meest effectieve vorm een ​​proces, een actie, een werkwoord. Een manier van werken en denken om problemen op te lossen en nieuwe mogelijkheden te ontdekken. We hebben het dus niet over design in de esthetische benadering, maar in een strategische. Design Thinking is een belangrijke strategische factor voor je onderscheidend vermogen in de (nieuwe) markten op basis van waardecreatie voor je klanten en gebruikers.

 

‘’Er is wat mij betreft geen onderscheid meer tussen bedrijfsstrategie en het ontwerpen van de gebruikerservaring.’’

Om ervoor te zorgen dat je Design Thinking ook daadwerkelijk succesvol kan gaan inzetten zijn er vier leidende principes[1]:

 

  1. De menselijke regel, die stelt dat alle ontwerpactiviteiten uiteindelijk sociaal van aard zijn, en elke sociale innovatie brengt ons terug naar het ‘mensgerichte standpunt’. In het Engels: human centered design.

  2. De dubbelzinnigheidsregel, waarbij design thinkers ambiguïteit moeten bewaren door te blijven experimenteren op de grenzen van hun kennis, kunde en comfort zone, waardoor de vrijheid om dingen anders te zien mogelijk wordt.

  3. De herontwerpregel, waarbij al het ontwerp herontwerp is; dit komt door veranderende technologie en sociale omstandigheden maar eerder opgeloste, onveranderde menselijke behoeften.

  4. De tastbaarheidsregel; het concept dat ideeën tastbaar maakt, vergemakkelijkt altijd de communicatie en stelt ontwerpers in staat om prototypes als ‘communicatiemedia’ te behandelen.

 

Het intrinsieke karakter van mensgericht Design Thinking brengt ons naar de volgende stap: onze observatie, empathie en begrip van het publiek gebruiken om ervaringen te ontwerpen die kansen creëren die het publiek aanspreken.

 

David Kelly van IDEO verwoord het als volgt: “wat ik bedoel met ontwerp, is dingen doen met intentie. Proberen te bepalen wat belangrijk is voor iemand. Een stel prototypes bouwen en deze laten zien. Een standpunt ontwikkelen en het naar buiten brengen zodat het invloed heeft op de wereld. Dus ontwerp is echt een proces om impact op de wereld te maken door dit soort creatie van iets nieuws voor de wereld te doen en het dan daar te krijgen.”

 

Met je team aan de slag met Design Thinking?

Wil je meer weten over Design Thinking, of zelf ervaren hoe je kan starten met het inzetten van Design Thinking? Dat kan via onze Academy, waarin we een introductie in Design Thinking aanbieden. En dat kan door inzet van onze Design Thinkers bij vraagstukken van u of uw organisatie. Wij helpen u bij het ‘snel en vaak falen’ en het bedenken van oplossingen die nog achter de sluiers staan.

 

Klik hier voor meer informatie of laat je adviseren voor een incompany workshop neem contact op via academy@conclusion.nl. 

 

Bronvermelding 

[1] Ja, ik weet dat de eer eigenlijk naar Nicolas Tesla moet gaan voor het bestaan van de gloeilamp. Edison was echter veel meer een ondernemer en marketeer waardoor hij de eer meestal krijgt toegeschreven en dus ook het interview had.

[1] Boektip: Design Thinking: Understand — Improve — Apply (Understanding Innovation), Plattner, Hasso; Meinel, Christoph; Leifer, Larry J., eds. (2011).

Ziet er goed uit. Ik wil meer!
Lees meer over onze Digitale Innovatie & Strategie workshops
Abonneren
op nieuws?